En mystisk grej

Vad föreställer bilden?

En till bild, ur en annan vinkel:

Här kommer förklaringen:

Det är förstås ett tekannelockställ!
När man lagar japanskt te så brukar man använda samma blad flera gånger. Men om bladen ligger bland vattenångorna i tekannan mellan varven så blir de ångkokta och ger te som smakar konstigt! Alltså lägger man tekannelocket i stället så att ångan slipper ut ur tekannan!

Jag förstår inte hur jag har klarat mig utan en sån här futaoki tills nu!
Eller nåja, det är förstås en fullständigt onödig attiralj, man kan ju lägga tekannelocket åt sidan var som helst, eller låta det ligga kvar på tekannan men vinkla det lite åt sidan, som antagligen är det vanligaste.
Om man googlar på futaoki på engelska eller japanska får man nästan bara träffar som handlar om ställ för lock till kittlar som används i den japanska teceremonin – futaoki för vanliga tekannor hör till ovanligheterna – Tokonome-krukmakarna gör dock ett par såna som kostar ca 1000 yen och jag passade på att beställa en sån när jag ändå gjorde en beställning därifrån.
Jag använder den nästan alltid när jag gör sencha-te – den hjälper till att skapa ordning och reda i mitt tebryggande!

Etiketter:

2 svar to “En mystisk grej”

  1. TeBloggaren Says:

    Ooh, beställde du från Tokoname? Hur gick det? Kan du rekommendera det. Jag är väldigt sugen på en kyusu…

  2. professorbalthazar Says:

    Javisst, det gick smidigt!
    Ur ett mejl därifrån:
    ”1. item 667 , page 34, red fukamushi kyusu, size 15, 2000 yen
    2. item 971, page 46, dark ”seramesshu” kyusu, size 13, 6800 yen
    3. item 1154, page 54, white yuzamashi, size 20, 3300 yen
    4. item 1182, page 55, kyusu no futaoki, 1000 yen
    Subtotal 13100yen x 0.8(20% off) = 10480yen
    Packing & EMS 3700yen
    Total 14180yen

    We accept PayPal > I send a request e-mail via PayPal.”

Kommentera

