Oolong-tekannor

När jag ska göra oolong-te plockar jag fram någon av mina taiwanesiska tekannor.

Fyra oolong-tekannor  räcker bra för mig, åtminstone hittills – jag har en del tekannor för annat te.

Många har förstås avsevärt större antal tekannor, speciellt de som dricker kinesiskt te, och samlar på Yixing-tekannor (Yixing är en plats i Kina där man länge tillverkat oglaserade tekannor).

En vanlig tes är att man skall ha en kanna för varje sorts te man dricker, och fostra varje kanna under många år, genom tebryggande och putsande,  så att den brygger sitt te bättre och bättre när kannan suger upp smaker från te och sedan ger ifrån sig smaker från gamla tebryggningar.

Personligen är jag något tveksam till att teet skulle bli godare i en gammal kanna. Men med tiden kan en kanna förstås få en fin patina, som kanske gör att det känns som om teet smakar godare.

Etiketter:

3 svar to “Oolong-tekannor”

  1. Tekoppen Says:

    Den där tesen gäller ju bara för yixing-kannor, eftersom de är oglaserade och porösa och därmed suger åt sig smak. Jag tror knappast att man skulle ha tillverkat och tagit hand om yixing-kannor så länge om det inte gav resultat.

  2. Tekoppen Says:

    Snygga kannor, förresten 🙂

  3. professorbalthazar Says:

    Tackar!
    Av kannorna ovan är det bara den längst till vänster som är oglaserad och som man skulle kunna ”fostra” om man hade lust.
    Det fastnar förstås en del tepartiklar och diverse molekyler av ämnen i teet i såna kannor, som lossnar vid senare bryggningar, men jag tror ändå inte riktigt på att det skulle bli godare te i en kanna som skötts om i tio eller hundra år!
    Som med de flesta gamla sanningar om te tror jag inte att det testats vetenskapligt!

    Däremot skulle jag gärna ha en yixing-kanna som pysslats om i hundra år, men jag tror att grejen med dom mer är att de har en fin patina och glänser av allt putsande – vilket säkert förhöjer upplevelsen av att dricka teet!

Kommentera

